Tuesday 26 March 2013

Kenapa Wang? Siri 2

Wang adalah bahan mentah. Itulah yang saya katakan dalam post sebelum ini. Sebenarnya ada satu lagi sebab kenapa kita lebih fokus menarik wang, berbanding terus menarik benda yang kita inginkan contohnya kereta Ferrari, Rumah banglo 3 tingkat, Samsung Notes II, atau lain-lain secara khusus.

Ini ada kaitan dengan TAKDIR. Sekiranya kita menarik wang, kita selamat kerana wang hanyalah bahan mentah untuk memudahkan kita mendapatkan apa yang benda yang telah ditakdirkan untuk kita.

Bayangkan begini. Katakan anda berkeras ingin menarik kereta Honda Civic 2.0. Tetapi anda tidak mendapatnya. Kemudian anda rasa sangat kecewa kerana tidak mendapatnya. Kemudian, apabila ditakdirkan anda mendapat Ferrari, anda terasa sangat sedih dan menerima dengan rasa terpaksa... kerana yang anda mahu adalah honda civic 2.0. Apabila ini berlaku, anda sebenarnya telah tidak bersyukur, malah merungut terhadap nikmat takdir yang Tuhan telah beri kepada anda.

Tetapi bayangkan jika anda berjaya menarik banyak wang, dan dengan wang yang ada, anda boleh mengidamkan kereta best. Kemudian anda berdoa, agar Tuhan beri anda kereta mewah kerana anda mampu. Selepas sabar menunggu, akhirnya kereta takdir anda pun sampai. Wah, Ferrari lahhhh!! SYUKUR AMIN!!!

Sebab itulah, blog ini hanya fokus kepada wang, kerana wang adalah bahan mentah yang membolehkan kita mengagih-agihkan kekayaan Tuhan kepada ramai orang dan diri sendiri.

Sekarang apa pula ceritanya dengan minda ni?

Betulkah minda ni mempunyai kuasa?

Eh, apa itu kuasa?

Minda tu pulak, apa?

Sabar. Sabarrrrr.

Akan saya ceritakan dalam artikel seterusnya.

No comments:

Post a Comment